Kontakt os - Lønfeldt Marketing
Slider

Måler du effekten af din online markedsføring?

Måler du effekten af din online markedsføring ? Lønfeldt Marketing

Virksomhederne er blevet bedre til at bruge deres hjemmesider, nyhedsbreve og sociale medier i markedsføringen. Primært med sporadiske opslag der byder nye medarbejdere velkommen, eller viser en lille video fra seneste messe.

Men ofte er der ikke en overordnet markedsføringsplan for hvad der skal ske - hvilke aktiviteter understøtter vi? Hvilke medier bruger vi? Hvilken type opslag laver vi? Og der mangler også klare målsætninger for, hvad man vil med online aktiviteterne.

Og så bliver der ikke målt på EFFEKTEN af aktiviteterne, og fulgt op på hvilke konsekvenser det har for den fremtidige markedsføring. Det betyder at virksomhederne IKKE får værdi ud af de penge og den tid der er investeret i det.

Når virksomheder ikke måler effekten af deres markedsføringstiltag, og samtidig ikke følger op på hvilken betydning det har for de fremtidige aktiviteter, så har det en række store konsekvenser.

Hvad med dig – måler du effekten af dine markedsføringsaktiviteter ?

I den her artikel fortæller jeg om, hvilke konsekvenser det har hvis du ikke følger op på markedsføringsaktiviteterne. Jeg beskriver hvilke værktøjer du som minimum bør bruge. Hvilke informationer værktøjerne giver dig, og hvad du kan bruge dem til.

Konsekvenser af ikke at måle effekten af markedsføringen

For virksomheder der ikke måler effekten, så er er en række vigtige konsekvenser. Heraf nogle der kan være direkte afgørende for på sigt at kunne drive en sund og profitable virksomhed.

Du ved ikke hvor kunderne kommer fra

Uden måling af markedsføringsaktiviteterne, så er det ikke muligt at se hvor kunderne kommer fra.

At have viden om hvad de bedste medier er – måske nyhedsbrevet, Facebook, Linkedin eller via Google søgninger – er altafgørende for at kunne få endnu flere kunder. Der er ingen grund til at virksomhederne er til stede andre steder online end der hvor de henter kunderne.

Du ved ikke hvilket indhold der virker

Hvis der ikke bliver målt på hvilket indhold der virker og hvordan det virker, så er der ikke mulighed for se hvordan opslag skal sættes sammen. Og det bliver derfor brugt (kostbar) tid på at lave opslag som reelt ingen effekt har.

Du kan ikke optimere indsamling af nye leads

Ved indsamling af nye leads bliver der ofte anvendt en salgstragt der er tilpasset virksomhedens arbejdsflow. Uden de nødvendige tal og statistikker, så er det ikke muligt at få indsigt i salgstragten, og derved optimerer processen for at få endnu flere leads.

Du spilder dit online budget

De 3 ovenstående konsekvenser fører alle til, at markedsføringsbudgettet bliver brugt fuldstændigt vilkårligt. Med den følge at masser af penge og tid bliver spildt på aktiviteter der ikke har nogen effekt.

Hvilke værktøjer bør du som minimum anvende?

Der er uendeligt mange forskellige værktøjer, du kan bruge til måling af effekten af din markedsføring.

Jeg fortæller her om 3 – gratis – værktøjer du bør koble hjemmeside, nyhedsbreve og sociale medier op på. For at indsamle grundlæggende data, som du kan bruge til udvikling af den fremtidige markedsføring.

Google Analytics

Google Analytics er hjertet i måling af, hvilken effekt online markedsføringen har.

GA er et overflødighedshorn af data. Den giver dig en hel række grundlæggende informationer, omkring hjemmesiden og de kampagner der bliver sat i gang. Og der er mulighed for at få meget detaljerede oplysninger ved at dykke ned i informationerne og analysere yderligere.

Det kan være informationer omkring målgrupper, anskaffelse, adfærd og konverteringer.

Udover hjemmesiden, så kan du også sætte Google Analytics op til visning af hvordan de enkelte kampagner på Facebook, Linkedin, Youtube, Instagram og nyhedsbrevet klare sig. Når det er sat korrekt på, så er der mulighed for at se specifikke oplysninger om omsætning, og hvad det har kostet at få en ny kunde.

Google Search Console

Google Search Console – tidligere kendt som Google Webmaster – hjælper dig med at få informationer omkring, hvordan din hjemmeside performer i Google søgeresultater.

De drejer sig i første omgang om, hvad det er for søgebegreber og søgeord som de besøgende på hjemmesiden bruger for at komme ind på den. Og se hvilke sider det er der tiltrækker flest besøgende på de forskellige søgeord.

I anden omgang giver Google Search Console mulighed for at se, hvordan Google opfatter og ser din hjemmeside, og om den kan optimeres yderligere.

Er siden sat korrekt op, eller er der problemer der bør tages hånd om ? Det kan eksempelvis være gamle sider der er slettet, og hvor der ikke er oprettet en redirect, så værdien i søgeresultaterne ikke bliver bevaret.

Facebook Pixel

En Facebook Pixel er en lille kode, der bliver installeret på din hjemmeside. Den hjælper med sporing af konverteringer, der finder sted når du laver annoncering på Facebook.

Du kan bruge dataene til at se, hvordan de besøgende bevæger sig rundt på hjemmesiden, opbygge nye målgrupper du kan annoncere til, og lave remarketing til kvalificerede leads (potentielle kunder der allerede har vist interesse for din virksomhed).

Hvis Facebook er en vigtig del af din online markedsføring, så SKAL du have sat en Pixel op

Hvilke målinger skal du følge løbende?

Når de 3 værktøjer er sat op, så er der uendeligt mange forskellige tal og statistikker du kan dykke ned i.

Jeg anbefaler altid mine kunder at lave en månedlig opfølgning, hvor de sammenligner overordnede nøgletal med tidligere måneder. Og så dykker ned i de enkelte aktiviteter, der har gjort en markant positiv eller negativ forskel.

Her er mine farvoritter når det gælder om at få et generelt overblik over, hvordan det går med online markedsføringen:

Hjemmesiden

Hvor mange besøg har der været - samlet og nye ?
Hvem er kunderne - demografi, interesser mm ?
Hvilke kanaler kommer de besøgende fra ?
Hvilke sider kigger de besøgende på ?
Hvor mange sider kigger de besøgende på ?
Hvor lang tid opholder de besøgende sig på hjemmesiden ?
Hvor høj er afvisningsprocenten ?
Hvordan er adfærdsflowet på siderne ?
Hvordan er shoppingadfærden i webshoppen ?
Hvor mange eksponeringer har hjemmesiden fået i Google ?
Hvilke søgeord bruger de besøgende for at komme ind på hjemmesiden ?
Hvilken position har de vigtige søgeord på Google ?

Nyhedsbrevet

Hvor mang abonnenter er der sendt ud til ?
Hvor høj er leveringsraten ?
Hvor høj er åbningsraten ?
Hvor høj er klikraten på de forskellige links ?
Hvor mange har afmeldt sig ?

Sociale medier

Antal følgere – samlet + vækst den seneste periode
Hvor mange opslag er der blevet lagt op ?
Hvor stor er rækkevidden ?
Hvor mange likes, delinger og kommetarer er der kommet ?

Udover de generelle nøgletal og statistikker, så er det også vigtigt at dykke ned i hver enkelt kampagne. For at se hvad den har givet af nye kunder og ogsætning. Samt ikke mindst, at se hvor det er kunderne falder fra, så det er muligt at optimere fremadrettet.

Afrunding

Artiklen “Måler du effekten af din online markedsføring ?” indeholder en oplistning af, hvilken betydning det har for virksomheder hvis de ikke måler effekten af deres tiltag. Og giver dig 3 værktøjer der er et absolut must.

Det er de værktøjer du grundlæggende bør bruge, hvis du gerne vil have resultater af din markedsføring. Og de er alle 3 fuldstændig gratis.

Hvis du har brug for hjælp til opsætning og overvågning, så hjælper jeg selvfølgeligt gerne med det.

Læs artikler på bloggen:
Close Menu